Makale İncelemesi
Anaokuluna Devam Eden Altı Yaşındaki Çocuklar İle Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyun Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi
Belma TUĞRUL
Penn State Üniversitesi - Özge METİN ASLAN
Hacettepe Üniversitesi - H. Gözde ERTÜRK
Aksaray Üniversitesi - Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK
Kafkas Üniversitesi
ÖZET
Bu araştırmanın amacı; okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuklar ile öğretmenlerinin oyun hakkındaki beklentilerini ve görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma ile öğretmenlerin öğrenme sürecinde oyunu bir yöntem olarak kullanma tercihlerini ve bu konudaki uygulamalarını, çocuklara sağladıkları oyun fırsatlarını ve çocukların oyun fırsatlarına ilişkin beklentilerini, memnuniyetlerini ve oyun gereksinimi karşısındaki engelleri ortaya koymak amaçlanmıştır.
ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Yapılan bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği
kullanılmıştır. Bu araştırmanın verileri, görüşme türlerinden yarı-yapılandırılmış
görüşme tekniği ile toplanmıştır.
ÇALIŞMA GRUBU
Bu araştırmanın çalışma grubu 59’u kadın okul öncesi öğretmenidir. Çalışma grubunda yer alan öğretmenler, Türkiye genelinde MEB’e bağlı
devlet ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmaktadır. Mesleki deneyimleri
0-10 yıl arasında değişmektedir. Çalışmada yer alan 89 çocuk ise; 59 okul öncesi
eğitimi öğretmeninin sınıfından uygun örnekleme kullanılarak belirlenmiştir. Katılımcı
çocukların 40’ı kız, 49’u ise erkektir.
VERİ TOPLAMA ARACI
Araştırma verileri okul öncesi öğretmenleri ve 6 yaş grubundaki çocuklara yönelik
olarak hazırlanan iki ayrı yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilmiştir.
Çocuklara ait görüşme formu; okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 6 yaşındaki
çocukların oyunun tanımı ve özellikleri, oyunda arkadaş tercihi, oyun dışında
geçirdikleri zaman ve kendilerine sağlanan oyun fırsatları hakkındaki görüşlerini
belirlemeye yönelik hazırlanmıştır.
Araştırma için kullanılan ikinci görüşme formu ise
öğretmenler için kullanılmıştır. Bu görüşme formu; okul öncesi öğretmenlerinin oyunun
tanımına, özelliklerine ve önemine, oyunun bir öğretim yöntemi olarak kullanımına ve
uygulamadaki yeterliliklerine ilişkin görüşlerini ortaya koyacak soruları içermektedir.
SONUÇ
Araştırma sonucunda, çocukların ve öğretmenlerin oyun tanımlarına ilişkin benzer
özellikler üzerinde durdukları görülmüştür. Öğretmenlerin oyunu bir dinlenme zamanı
ya da ödül olarak çocuklara sunmaları ve diğer etkinlikleri gerçekleştirebilmek için
oyunu kolayca yarıda kesebilmeleri gibi tutum ve davranışlar sergiledikleri
görülmektedir. Bu durum çocukların yetişkinleri oyunun dışında görmelerine neden
olmaktadır. Öğretmenlerin eğitim programı içinde oyunun önemini fark etmedikleri ve
aktif bir öğretim yöntemi olarak oyundan faydalanmadıkları görülmektedir. Bazı
öğretmenlerin bu konudaki eksikliklerinin farkında oldukları ve desteklenmeye ihtiyaç
duydukları belirlenmiştir.
Biz grup olarak hem okul öncesi öğretmenlerin hem de çocukların oyun hakkındaki görüşlerini inceleyen bir makaleyi sizinle paylaşmak istedik. İnceledik, kısaca özetledik ve sizinle paylaşıyoruz.
Makalenin tam haline aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92362
Biz grup olarak hem okul öncesi öğretmenlerin hem de çocukların oyun hakkındaki görüşlerini inceleyen bir makaleyi sizinle paylaşmak istedik. İnceledik, kısaca özetledik ve sizinle paylaşıyoruz.
Makalenin tam haline aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92362
Yorumlar
Yorum Gönder